AVALUACIÓ
Adaptació, Emmascarament, Supressió, Sinergia
Consideracions prèvies sobre com olorar.
Les sensacions olfactives
tenen un defecte important: són efímeres. Duren molt poc temps. Per
poder olorar coses i per donar-nos temps per a identificar aromes,
hem de desenvolupar tota mena de trucs per allargar la sensació.
Aquest fenomen pot afectar tots els sentits i és un factor important
d'afectació de l'avaluació en el sentit que en disminueix
sensiblement l'eficàcia.
Els americans solen
recomanar fer petites inspiracions i repetir-les una mica com fan els
gossets.
Per aquí fem unes
inspiracions una mica més llargues i menys repetides.
Sigui com sigui, les
inspiracions gaire fortes no serveixen per a res perquè del que es
tracta és que els elements aromàtics en suspensió a l'aire tinguin
temps de depositar-se sobre els cilis olfactius. Una cosa difícil si
creem una circulació massa forta d'aire.
En aquesta línia, funciona
bastant bé aspirar una mica i immobilitzar l'aire en la cavitat
nasal. Per experiència pròpia, allarga una mica la sensació
olfactiva i afavoreix la identificació.
També hem pogut veure, i
també ho hem experimentat, que la gent contracta la musculatura de
la part alta de la gorja provocant així una concentració d'aromes
en la zona de l'epiteli olfactiu. Aquesta forma de fer és
característica perquè genera un soroll com de principi de ronc o de
respiració dificultosa. Dono fe que te una certa eficàcia.
Aclarits aquest punts,
voldríem discutir els factors que provoquen distorsions en
l'avaluació i després també repassarem alguns errors freqüents
que es cometen durant l'avaluació.
Es subdivideixen en dues
categories:
Els factors fisiològics. Tractarem aquests tot seguit.
Els factors psicològics. Tractem d'aquests en un altre post.
Factors fisiològics:
1.-Adaptació
Definició:
L'adaptació és una
modificació (disminució o canvi) temporal de l'agudesa d'un òrgan
sensorial que resulta d'una estimulació repetida o contínua. Es
manifesta en un desplaçament momentani dels llindars cap a
intensitats més altes.
Aquest nom possiblement
tingui la seva raó de ser en el fet que el fenomen d'adaptació no
és una limitació de les cèl·lules olfactives sinó una
reordenació del fenomen olfactiu dirigida des del cervell.
No he trobat cap informació
sobre el motiu ni el funcionament exacte d'aquest fet. Només
descripcions més o menys vagues.
El fenomen d'adaptació és
molt fàcil d'experimentar en la vida quotidiana: tot sovint en
entrar en un espai, notem una olor que al cap de poca estona ja no
ens copsa, com si ens hi haguéssim acostumat o com si el cervell ens
digués:
-"mira, això ja ho hem
percebut i identificat o al menys podem dir que no és perillós,
així que ho desem a la "biblioteca" i ens ocupem d'altres
coses". La realitat és que no estem fets realment per a
detectar coses sinó més aviat per a detectar canvis en el nostre
entorn. Percebut i integrat el canvi, ja no queda res a percebre. Per
tornar a percebre cal tornar a crear un canvi.
Un altre exemple més a prop
del nostre tema: un subjecte que ha tastat una sèrie de cerveses
amargues no pot avaluar correctament l'amargor d'una cervesa
d'amargor menys intensa fins que no "passa" l'efecte de
l'amargor precedent. I l'amargor pot ser bastant llarga, de manera
que ja podem extraure una petita regla: en una degustació, és
millor presentar les cerveses en raó creixent de la seva amargor.
2.- Adaptació creuada (cross adaptation)
Aquesta adaptació és una
variant de la precedent però s'aplica a característiques que són
diferents. Si abans es creuava amargaor amb amargor, ara creuaríem
dolç de sacarosa amb dolç de maltosa per exemple. La substància
endolcidora és diferent però una pot impedir o minvar la percepció
de l'altra.
3.- Potenciació creuada (cross potentiation)
Es tracta d'una adaptació
positiva. Aquest fet te lloc quan percebem dues característiques
molt diferents. Així, si tastem una cosa dolça i després una altra
amarga, la sensació d'amargor serà aparentment molt més forta que
si tastem la mateixa amargor després d'una altra amargor. Com que,
repetim-ho, estem conformats per percebre diferències, valorarem
com a més intensa l'amargor que apareix després de la dolçor.
En les tres primeres
descripcions, hem parlat d'experiències successives. Ara parlarem
d'experiències simultànies.
4.- Augment (Enhancement)
Quan dues substancies es
troben juntes en una barreja, una d'elles es pot trobar modificada
per l'altra. En aquest cas, la sensació analitzada augmenta en
intensitat. Crec que podem posar com exemple els "potenciadors
del gust" que es poden trobar en nombrosos aliments
prefabricats. Un altre exemple més a prop del que ens ocupa, és el
fet que els alcohols amilics (o pentanols) augmenten la percepció de
l'alcohol fenetílic introduït pel llúpol i que fa olor de rosa
(també jacint i clavell i altres coses).
Matemàticament: a+b=A
5.- Sinergia
En un text sobre
fermentació, vaig llegir que alguns brouaters intenten fer
fermentacions mixtes controlades. Concretament, observant per exemple
que un llevat ofereix el perfil aromàtic buscat però que és poc
floculent, tracten d'inocular un altre llevat, aquest sí floculent,
per "netejar" la cervesa. No és mala idea tot i que té
una aplicació complicada: quan i com introdueixo el segon llevat?
Per a nosaltres, el que és
important saber és que aquest procediment no respon a cap regla o
llei coneguda. Rares vegades, el resultat és el que s'esperava
perquè els llevats reaccionen entre ells de forma completament
imprevisible en funció de moltíssims factors entre els quals no és
menys important la presència de varietats diferents.
Per analogia podem imaginar
que ajuntem dues característiques sensorials dins d'un mateix
producte (la cervesa) i podem esperar que es barrejaran de forma
"lògica" respectant i sumant aritmèticament les
intensitats de cada solut. I val a dir que no és el cas. En alguns
casos, com ja ho hem vist, trobem que una cosa n'emmascara una altra
i en altres casos, la suma de les intensitats és molt superior a la
simple suma de les intensitats dels compostos ajuntats.
Matemàticament: A+B no és
igual a (A+B). Pot donar per exemple AABB
(el blogspot no em permet
posar més símbols)
Un altre exemple pot
descriure's en els experiments que fem amb extraccions de llúpol
dins de diverses aigües, els assistents solen experimentar grans
diferències entre les sensacions amargues per cada mescla. Podem
imaginar que fem el mateix però enlloc de fer-ho amb aigües
diferents, ho fem amb mostos diferents. No ens càpiga cap dubte que
trobaríem qualitats d'amargor diferents i perfils aromàtics
diferents en funció de la composició de cada most. Tampoc se'm fa
massa ample imaginar que, passada la fermentació, aquest fet es
pogués constatar altre cop. Són conjectures però tenen fortes
possibilitats de verificar-se tant en olfacte com en gust.
Matemàticament: A+B=a
6.- Emmascarament o supressió:
En el sentits en general i
en el de l'olfacte en particular, pot ocórrer que algunes olors
poden tapar-ne d'altres, completament o parcialment. El fenomen
d'adaptació en aquest cas juga a favor de l'avaluador perquè, un
cop copsada la olor "tapadora", aquesta s'esvaeix per
adaptació, com si el cervell digués que ja coneix aquest compost i
que no val la pena tornar a avisar de la seva presència. Esvaïda
l'aroma dominant, es poden distingir elements que es trobaven
"amagats" o "dissimulats" al darrera o a sota.
Un avaluador ha de conèixer
aquest mecanisme i utilitzar l'adaptació, la paciència i la
perseverança per intentar fer una descripció completa de la cervesa
que s'ha proposat a la seva atenció. Per això, en un altre post
vaig suggerir utilitzar i aprofitar el sistema de les UF i aplicar
una mena d'estratigrafia sensorial de la cervesa.
Un bon exemple seria aquella
cervesa que és tan amarga que tapa la oxidació. O una cervesa tan
oxidada que no es pot distingir res dels altres perfils.
Matemàticament: A+B=A o
també, A+B=B
És convenient doncs que
l'avaluador conegui aquests fenòmens que poden afectar seriosament
la seva feina. Cal que els tingui en compte en el decurs de la seva
feina. I fins i tot, com ho hem pogut veure, se'n pot aprofitar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada