19 d’abril 2013

Cerveses d'abadia - 05 - Antecedents culturals

Ordre Cistercenc de l'Estricta Observança

Font: http://fr.wikipedia.org/wiki/Ordre_cistercien_de_la_stricte_observance
Escut de l'Ordre (Wiki)
L'Ordre Cistercenc de l'Estricta Observança (llatí Ordo Cisterciensis strictioris Observantiae, abreujat O.C.S.O.), els membres del qual són popularment anomenats Trappistes o Trapencs, és una orde monàstica catòlica que, juntament amb l'Ordre Cistercenc (llatí ordo Cisterciensis, abreujat OCist) i les monges Bernardines, forma la Família Cistercenca o Familia Cisterciensis.

Accessòriament, els monjos d'aquesta orde són coneguts pels formatges i les cerveses trapencs que produeixen.

En l'actualitat, l'Ordre Cistercenc de l'Estricta Observança inclou 2.600 monjos i monges 1883, distribuïdes respectivament als noranta-sis seixanta-sis abadies i monestirs al món.

Història

Els orígens: el compliment estricte de l'Ordre del Císter

Des de la segona meitat del segle XII, l'orde cistercenc havia començat a allunyar-se de l'ideal cistercenc primitiu acceptant formes d'ingressos que no eren conseqüència de la feina dels germans. Amb els anys, i a causa de diverses calamitats com la pesta Negre i la Guerra dels Cent Anys, l'observança en els monestirs es va relaxar cada cop més. A principis del segle XVII, un moviment de reforma en l'orde cistercenc va néixer a l'abadia de La Charmoye a la diòcesi de Châlons-sur-Marne. L'abat, Octave Arnolfini, abat inicialment comanador (els abats comanadors no eren elegits pel capítol. Eren designats per poders aliens a l'abadia i era una altra pràctica que havia conduït a una relaxació de l'observança de la regla) abans d'esdevenir abat regular (com més tard Rancé) va aconseguir integrar en el seu projecte altre abadies de l'orde, primer Clairvaux i després Châtillon (1605). El mateix any, però al marge del que havia iniciat Arnolfini, Bernard de Montgaillard va començar a restablir l'observança a la seva abadia d'Orval. En 1616, la influència de la naixent reforma s'estén a la totalitat de la filiació de Claivaux, però cada comunitat conserva la llibertat d'afiliar-s'hi o no.

Des 1618, la reforma s'estén a tot l'orde, el qual es dividirà progressivament en dos grups: el de la "estricta observança" (de la regla de St Benet i dels estatuts, constitucions i decrets dels capítols generals de l'Orde de Cîteaux) i el de la "comuna observança". La reforma afecta cada cop més abadies, com la de Sept-Fons, Val-Richer, etc. Aquests monestirs continuen depenent de l'Ordre Cistercenc, tot i que una és fortament hostil a la reforma.

Dins del moviment de l'estricta observança, a l'Abadia de La Trappe, a Soligny, el Pare Armand Jean de Rancé també va impulsar una restauració més estricta de l'observança cistercenca primitiva de 1662. L'objectiu era tornar a la vida monàstica "autèntica" mitjançant la recerca de la simplicitat original i l'austeritat de la vida cistercenca, amb base en la Regla de Sant Benet, que destaca el treball manual, i la pregària litúrgica i personal.
Armand Jean de Boutillier de Rancé (Wiki)

La Revolució Francesa va portar al tancament de totes les cases religioses i per tant de tots els monestirs cistercencs de França. Abans de la dispersió de la seva comunitat, Dom Augustin de Lestrange, mestre de novicis a l'Abadia de La Trappe, va organitzar l'emigració d'una part dels monjos cap a Suïssa. Allà, altres monjos i monges d'altres comunitats es van unir al grup, que més tard va ser anomenat "trappistes". Els monjos es van instal·lar a la Cartoixa de la Valsainte (a l'Est de Bulle al Cantó de Fribourg) i les monges a Sembrancher (Sud-Est de Martingy al Cantó del Valais).

Monestir de la Valsainte (Vall Santa)
Però la guerra i nombroses dificultats els obligaren a emprendre un viatge a través de Suïssa, Europa Central, Rússia, es van escampar una mica per tot arreu a Europa (Westmalle a Bèlgica, Lulworth a Anglaterra, Darfeld a Westfàlia, i altres llocs .. .) i fins i tot en el Nou Món (Estats Units, Canadà). Llavors, després de l'abdicació de Napoleó i la Restauració, alguns cistercenc es van re-instal·lar a França.

1892: El naixement de l'Orde

En 1836, una congregació de Bèlgica es va separar de la part francesa. En 1847, l'abadia de Sept-Fons es va convertir en una segona congregació francesa. A petició de la Santa Seu, les congregacions trapencs es van reunir a 1892 amb el nom d'Orde dels Cistercencs Reformats de La nostra Senyora de la Trappe, i van elegir un abat general. Es tractava doncs així de procedir a una separació jurídica de l'Orde de Cîteaux. Des de llavors, hi hauria dues ordes cistercenques. En 1899, l'Ordre dels Cistercencs Reformats cistercencs va poder comprar Cîteaux i crear-hi de nou una comunitat.

Espiritualitat:

La espiritualitat trapenca és l'espiritualitat comuna als cistercencs. Té les seves arrels en la Bíblia, la Regla de Sant Benet i els escrits dels pares de monachisme. Igual que tots els ordes religiosos, l'Ordre Cistercenc de l'Estricta Observança es basa en unes Constitucions que expliquen l'aplicació d'aquesta espiritualitat avui. La espiritualitat cistercenca i trapenca estan al servei de la recerca de Déu primer objectiu de monjos i monges de l'orde. Es caracteritza per una certa simplicitat i la recerca d'un equilibri entre les formes tradicionals de l'oració monàstica (Litúrgia de les Hores (oració set vegades al dia, a partir de la Bíblia, especialment els Salms), lectio divina (comanda llegir els escriptors de la Bíblia o espiritual) i l'oració personal en silenci personal). Els cisterciean-trappistes també valoren el treball manual (considerat molt favorable a l'oració), el silenci (que encara deixa espai per a la necessària comunicació) i la retirada del món: els seus monestirs es trobaen normalment en llocs remots o a la natura, no tenen activitats apostòliques perquè opten com a finalitat dedicar-se plenament a la vida contemplativa.

Pel que fa a aquells que ens interessem a les cerveses d'abadia en general i a les Trappistes en particular, en interessa conèixer una mica aquesta història perquè ens permet comprendre com i perquè es generen uns productes considerats avui uns "classics" en matèria cervesera.

Els monestirs que ens interessen particularment són els següents:

Bèlgica

Nostra-Senyora de Sant-Benoît Achel (monjos) Achel Website (Limburg)
Abadia de Nostra-Senyora d'Orval (monjos) (Luxemburg) Lloc web
Nostra-Senyora de Saint-Remy de Rochefort (monjos), Rochefort, Namur) Lloc web
Abadia de Sant Sixt (monjos), a Westvleteren (Flandres Occidental) Lloc web
Nostra-Senyora de Scourmont (monjos), Forges-lez-Chimay Lloc web (Hainaut)
Abadia de Nostra Senyora del Sagrat Cor de Westmalle (monjos) Westmalle Lloc web (Anvers)

França

Abadia de Mont des Cats en Godewaersvelde Lloc web (monjos, Nord)

Holanda

Hatch Koningshoeven (holandès: Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven) (monjos Lloc Oficial)

Àustria:

Stift Engelszell.  (Engelhartszell an der Donau) Lloc Web

Capítol anterior
Capítol posterior
Cerveses d'abadia. Taula de matèries.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada