19 de març 2013

Cervesa i formatge -Fosca+blau

Com que encara estic constipat i no noto res amb el nas (sense comptar amb la tos i la febre), passo en net un experiment que vaig fer fa un temps.

Fosca (Art) + formatge blau. 


El formatge blau és el de la Bona Àrea, ni gaire bo ni gaire dolent, lleugerament estellós o sigui que poc cremós amb olors acceptables de molsa amb un punt d’herba. El que domina és la olor de llet, de mantega fresca i de crema de llet. Finalment, podríem esmentar alguna cosa de fruits secs com ara avellana o nou però quasi res. No trobo rastres de maduració gaire forta, ans al contrari.

En boca resulta prou salat, presenta una acidesa mitjana i altre cop, bones olors d’herba i de bolets. Tot plegat són gustos forts i persistents.

 Per explorar la combinació, hem escollit la Fosca de Art en la seva versió més recent (Fosca II)

Primer hem constituït una pasta de formatge en boca i després hem pres la cervesa.
En un principi, ens ha aparegut una cosa que no podem descriure però molt fugissera i que no s’ha repetit. Una llàstima perquè després, encara que variéssim les quantitats de cervesa, no ha tornat.

La combinació és prou agradable i va millorant lleugerament amb el temps a mesura que trobem la quantitat exacta de cervesa per afegir. El formatge imparteix un to espès i salat que dóna bastant de cos al conjunt.

Amb molta cervesa, apareix una lleugera nota fruitada sense identificar i un toc lleuger de nous. També afegiríem que la combinació potencia una mica l’amargor. Si afegim pa, no arreglem res.

Podem dir que l’ordre ideal d’aquesta combinació consisteix en prendre primer cervesa i després el formatge. En general, el formatge cobreix la cervesa mentre que aquesta neteja eficaçment la boca.

No trobo que sigui un “maridatge” especialment interessant i no passa de combinació agradable i prou.

3 comentaris:

  1. Hola Albert,
    Jo just ahir vaig tenir un tast a la botiga i varem maridar 8 formatges amb 4 vins especials. En aquest cas, la combinació que vaig suggerir amb el formatge blau va ser la d'un Stilton del poble de Colston Bassett amb una maduració de 12 mesos amb un generos Amontillado Medium Dry. La idea és retrovar aquestes notes de fruits secs i fruites seques amb aquest mateix aroma del vi, al temps que compensem la salinitat del formatge amb la lleugera dolçor del vi.
    el maridatge va ser un exit, el que més va agradar, així que se m'acut de que potser podries fer la mateixa prova amb alguna Barley Wine que sigui lleugerament dolça o avocada. En coneixes alguna per poder provar-ho?? Creus que funcionaria??
    Jo de Barley Wine a l'abast tinc la de Anchor i una de les Popaire que crec que es algo així...
    Ja diràs!!
    Salut
    Ferran

    ResponElimina
    Respostes
    1. Una bona idea. Una Barley Wine molt acceptable és el Big Worse de Mikkeler. Aquest el coneixo bé. Els dos altres no els he provat,però només cal que em caiguin sota les mans i et diré el què.
      Altrament, trobo bé una prova amb un Stilton, però estic intentant trobar equivalències amb formatges de casa. A veure què em suggereixes.
      Salut i merci per la participació.

      Elimina
  2. Crec que per textura caldria fer el tast amb 3 o 4 formatges alhora per veure com afecta aquesta en el maridatge. Per exemple:
    - Blau Cingles de Bertí (Blau d'Osona)
    - Blau de l'Avi Ton
    - Blau de Bufala de Muntanyola
    - Blau Voler Volar de l'Empordà

    Salut

    ResponElimina